Trafiekcijfers januari 2021
Vergelijking tussen de periode Jan 2020 en 2021
2020 |
2021 |
Verschil |
|
Commercieel: |
326 |
226 |
-30,7% |
2020 |
2021 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.572 |
825 |
-47,5% |
Passagiers: |
21.115 |
968 |
-95,4% |
Vracht: |
4.169 |
3.748 |
-10,1% |
Commentaar:
HET BLIJVEN MOEILIJKE TIJDEN
Gezien de aanhoudende reisbeperkingen bleef het aantal reizigers ook deze maand - net als op de andere Europese luchthavens - dramatisch laag.
Hieraan zal op korte termijn niets veranderen. Logischerwijze bleef ook het aantal vliegbewegingen ondermaats.
Alleen de vracht houdt de luchthaven nog actief, alhoewel ...
De vervoerde vracht bedroeg zo'n 10% minder dan in januari 2020.
Toen zagen we nog regelmatig Kalitta Air en ATG op bezoek komen alsook een paar vluchten van Turkish Airlines.
Gelukkig heeft Egyptair Cargo voor het grootste deel van de vracht op Oostende gezorgd, samen met Qatar Cargo en een aanzienlijk aantal dringende vluchten voor rekening van Zeus.aero.
Tegen alle verwachtingen in werd Oostende niet bediend met extra "corona' of "brexit" vluchten, wat op andere luchthavens wel het geval was.
Dit is het zoveelste bewijs van één van REPLO's stellingen dat Oostende DRINGEND nood heeft aan internationale brokers/expediteurs. Zij zijn het die aan de vrachtmaatschappijen opleggen waar ze moeten vliegen.
Hopelijk wordt in de toekomstige 'cargo village' ruimte aangeboden voor deze belangrijke bedrijven in het vrachtvervoer.
De cargoresultaten hadden normalerwijze veel gunstiger moeten zijn, was de vrees voor het onbekende na de opstart van de Brexit er niet geweest. De luchthaven Oostende-Brugge zag een kleine veertig vluchten van Egyptair Cargo aan zijn neus voorbijgaan omdat de klanten van verse landbouwproducten verkozen om tijdelijk hun goederen rechtstreeks naar Londen te vliegen. Normaliter zouden die goederen voor de Britse markt via Oostende gevlogen worden. Het resultaat was een verlies van ca 2.300 ton voor Oostende.
Uiteraard blijven de cijfers wat ze zijn, maar januari had een maand van ca 6.050 ton moeten zijn, hetzij + 44% t.o.v. januari 2020 ......